Klik tambah pahala ^^

Tuesday, December 25, 2012

Ini Pasti Lembu Beliau...


Nampak gaya rutin tidur gua akan berterusan kucar kacir selagi tak berakhir peperiksaan akhir. Mata lebam-lebam panda, dalam hati terbayang muka sendiri comel gitu. Hakikat sebenar, kalau tengok ke dalam cermin, muka tak kalah siput sedut mahupun Pakcik Kordi dan lembu beliau. Kadang-kadang buat otak kecil gua terfikir untuk apa sebenarnya gua bersusah payah belajar sehingga sebegini rupa. Untuk segulung ijazah? Untuk dipandang Penduduk Bumi? Untuk harta dunia?

*kosong*

Gua tak mampu jawab soalan ni. Jawapan ringkas yang gua hampir keluarkan,

"Kerana Allah".

Ayat mudah tapi hati kita tahu hakikat sebenar.

"Ahh! Lu sembang! Kalau betul sebab Allah, kenapa belajar main-main? Kenapa keputusan hampagas? Anime, wayang, melepak.  Sebab Allah konon. Piiiirahhh!", kata hati.

Mulut boleh tipu orang lain, tapi hati tetap tunjukkan kebenaran.

Gua rasa, tak guna gua jawab sekarang kalau tak ada apa yang berubah, betul tak? Sekadar penyedap hati untuk beberapa hari. Tabur gula untuk tutup pahit gula-gula, lama-lama gula habis, gua yang merana. Bukan Pakcik Kordi atau lembunya. Mereka tetap bahagia. Walaupun laporan gua mungkin memeningkan kepala, harap Penduduk Bumi faham mesej yang gua nak sampaikan. Mata dah berpinar-pinar. 5.34 am. Bertahan... Bertahan...

"Action speaks louder than words."
-Orang Inggeris-

Monday, December 24, 2012

Masa Kecil Itu Indah


Terlalu awal untuk subuh. Terlalu lewat nak tidur. Mata gua dah lebam. Penduduk bumi sekalian masih celik? Huarghh~~ Kadang-kadang waktu-waktu macam ni sesuai untuk kita muhasabah diri. Dalam sepi malam, sendirian, cuba kita renungkan apa yang sudah kita capai sejak lahirnya kita atas dunia ni. Ada orang, umur baru belasan sudah pun bergelar jutawan. Ada yang lain, baru masuk universti sudah bergelar Ustaz. Ada pula yang sudah separuh abad tapi masih belum capai apa-apa.

Gua ingat lagi, waktu kecil setiap kali ditanya tentang cita-cita, macam-macam jawapan yang mampu disebut. Waktu kecil, bila idam jadi Superman, cukup dengan selimut atau cadar, dah boleh jadi kenyataan. Teringin panjat pokok macam tarzan, tup-tup dah ada atas dahan. Teringin jadi tentera, penyapu mak kita pun jadi mangsa. Inilah kuasa imiginasi yang pernah kita ada. Nakkan sesuatu, kejar. Tak perlu fikir panjang.

Tapi makin lama makin hilang kuasa imiginasi kita. Kita jadi manusia pengecut. Setiap langkah yang nak kita ambil, beribu kali kita teragak-agak walau kita sedar langkah itu benar. Hanya kerana kita pernah jatuh dan rasa sakit, kita mengalah. Bila ada orang lain yang ambil langkah kita dan berjaya, kita hanya mampu mengeluh. "Kalaulah aku yang buat dahulu..", "Kenapa aku lepaskan peluang itu dulu?". Mana pergi kita yang dahulu? Persoalan sama yang gua ajukan pada tali pinggang gua dan pasti tiada jawapan.

Bila dunia semakin dirasakan susah, semakin kita terbeban. Terbeban dengan ideologi-ideologi yang kita bina sebagai kubu untuk melindungi diri. Tak mampu untuk keluar dari ruang sempit pemikiran. Umpama katak di bawah tempurung yang berada di dalam kotak yang terletak bawah cermin kopak, di atas teratak di hujung kampung. Betapa jauhnya kita tertinggal di belakang peradaban negara dunia pertama. Bukan diminta tinggalkan agama dan adat. Cuma meminta dibawa bersama kemajuan pemikiran.

Muhasabah diri kembali. Cari semula segala idea dan cita-cita kita yang sudah hilang. Cari semula 'cadar' untuk kita jadi 'Superman'. Jangan pernah mengalah kalau kita tahu apa yang kita hendak lakukan itu tidak salah. Memang bunyinya umpama otak gua dah jauh tersasar. Bunyi seperti carutan yang tidak relevan. Yang pasti gua nak semua orang yakin untuk melangkah. Selamat malam?

"Mencegah lebih baik dari merawat."

Saturday, December 22, 2012

NOTA LEKIT #6

Lebih tiga bulan menghilang dan menyepi. Tiga bulan terasa bagai tiga tahun. Kata orang, jatuh terduduk. Alhamdulillah Dia masih sayang. Masih benarkan hamba hina ini bernafas, terus bertahan dan berjuang. 

Gua masih cuba untuk bangun semula. Blog ini merupakan salah satu harta gua yang sangat berharga. Diharap mendapat sokongan dari semua yang masih membaca. Terima kasih kalau ada yang masih setia membaca 'diari' gua. Semoga Allah teguhkan hati-hati kita. 

Wednesday, September 5, 2012

NOTA LEKIT #5

Manusia dilahir dengan hati yang terdapat padanya ruang kosong yang tidak akan pernah penuh. Tidak mampu untuk dipuaskan. Kadang-kadang kita lupa untuk bersyukur dan sering meminta-minta. Bak kata orang tua dan muda, gajah depan mata tak nampak, kuman di Pluto boleh nampak. Kita mahukan sesuatu yang bukan milik kita tanpa kita sedar apa yang kita dapat dan ada itu lebih baik untuk kita. Belajarlah untuk menghargai apa yang kita terima dan ada sebelum hilang. Bak kata orang yang lebih tua dan lebih muda, yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran.

Jangan nilai sesuatu pada luarannya! Bak kata orang Inggeris 'Don't judge a book by its cover'. Mungkin pada luarannya hanya hitam yang kita nampak. Mungkin dalamannya lebih putih dan suci dari yang kita sangkakan. Manusia memang suka menghukum tanpa usul periksa. Belajarlah untuk mengenali sesuatu sebelum menghukum. Sama seperti prinsip dalam menuntut ilmu. Setiap ilmu yang diterima perlu kita kaji kesahihannya sebelum boleh diguna pakai.

Seperti ubi ini, walaupun luarnya hitam tetapi..

Isinya putih suci dan murni. Sedap dimakan.

Ditambah dengan kemanisan jus tembikai yang sejuk..
dan cuaca mendung diteman hujan yang Allah turunkan di petang hari.



 "Ruang kosong dalam hati hanya boleh dipenuhi oleh kalimah 'ALLAH''
-Prof. Kamen-

p/s: Belajarlah untuk mengenali dan menghargai apa yang kita terima dan apa yang kita ada.

Tuesday, September 4, 2012

KEPUTUSAN MUKTAMAD!!


Hampir sebulan gua tak sempat bagi laporan. Sedikit sibuk. Alhamdulillah selesai sudah beberapa perkara penting termasuk menguruskan majlis pertunangan kakak gua. Mungkin masih belum terlambat untuk gua ucapkan selamat hari raya aidilfitri kepada semua Penduduk Bumi. Raya sebulan kan~~~ Har! Har! Har! Rumah-rumah masih terbuka. Aroma ketupat dan rendang masih boleh dihidu. Alat penimbang masih belum berhenti bertambah setiap kali dipijak oleh kaki yang sama. Suasana hari raya masih terasa namun ada juga yang sudah selesai puasa 6 mereka. Anda bagaimana?

Macam biasa, keputusan peperiksaan masih tiada beza. Seperti semester-semester yang lalu, tengok keputusan, rasa sedih, tanam azam baru untuk sem akan datang, dan..... Kitaran itu akan bermula semula. Tambah membebankan bila terfikir hutang yuran semester lepas masih berbaki. Rasa seperti nak keluar rumah, ambil cangkul, gali lubang dan tanam muka dalam-dalam. Mana tahu jumpa ketul emas. Bak kata pepatah, tuah ayam nampak di kaki, tuah manusia milik Hang Tuah seorang. Kepiluan hati sedikit terubat tatkala mengetahui keputusan rakan-rakan yang lain tak kurang beza. Lumrah manusia, kalau berjaya, biar kita seorang sahaja. Kalau gagal, biar gagal satu dunia. Buat semangat katanya.

Setiap apa yang berlaku ada hikmahnya, tapi perlu diingat apa yang berlaku mencerminkan usaha dan sejauh mana pengorbanan yang kita telah lakukan. Doa, usaha dan tawakal menjadi kunci utama tetapi setiap kunci itu ada anak kunci yang tersendiri untuk dibuka. Doa untuk dimakbul Allah ada syaratnya. Kadang-kadang kita tertanya kenapa doa kita seakan tidak diterima. Salah satu kemungkinannya adalah ada dosa yang menghalang doa itu dari termakbul. Usaha untuk membuahkan hasilnya perlukan pengorbanan yang bermula dengan keikhlasan dan ikhlas itu bermula dengan niat. Niat yang betul pula memerlukan hati yang bersih. Tawakal merupakan kunci terakhir dimana anak kuncinya terletak kepada kekuatan iman. Percaya yang Allah akan berikan yang terbaik untuk kita sesuai dengan sejauh mana kita telah berusaha dan berdoa. Akhir sekali bersyukur dengan setiap apa yang telah Allah kurniakan kepada kita.

Jika kita jatuh, bangun semula. Jika kita sesat, 'GPS' Allah dah turunkan kepada Muhammad dan umatnya. Persoalannya adakah kita mahukannya? Adakah kita mahu untuk bangun semula? Muhasabah diri. Sekian sahaja laporan gua di petang yang sedikit panas ini. Mohon Penduduk Bumi doakan keselamatan emak gua yang baru sahaja dimasukkan ke wad untuk menjalani pembedahan membuang batu karang pada hari khamis ini. Semoga Allah memudahkan segala urusan dan mengurniakan kesihatan yang baik buat kita semua. Nak duit raya? Datang rumah gua~~

Friday, August 10, 2012

BERBUKA di KUBUR~~

Selamat tengah hari! Minta maaf gua hilang sehari dua kerana tinggal beberapa hari untuk peperiksaan bermula. Tak sempat nak melawat Penduduk Bumi yang comel-comel secomel blog mereka. Siapa comel sila tinggal jejak. Nanti gua cuba untuk balas secepat mungkin. Sedikit santapan mata di hari jumaat. Mata sahaja, jangan mulut kecuali kepada yang comel-comel tak mampu puasa di luar sana. Ini pertama kali gua memaparkan hasil tangkapan gua sendiri. Harap dapat puaskan mata anda semua.


Deen's Restoran Seafood

Telur dadar wajib ada

Cubaan mengambil gambar gaya profesional


Udang gemuk goreng tepung

Nasi putih, ulam dan sambal

Termasuk kailan ikan masin, ayam paprik dan tomyam campur



Licin!

Kejadian berlaku dua hari lepas disertai oleh makhluk-makhluk lapar seramai 8 orang. Siapa tau tempat ni sila angkat tangan gaya Kamen! Kedai ini terletak di hadapan kubur. RM10 seorang dan sangat memuaskan. Itu sahaja. Selamat berjumaat! ^^

Tuesday, August 7, 2012

Segmen: Jom Tambah Kenalan Di Hari Raya



Aaaa.. Ini pelik.. Laporan kedua untuk hari ini. Gua mohon sila jangan benci atau bosan membaca laporan-laporan gua. Ini segmen tambah kenalan. Gua ingin menambah lagi banyak kenalan dan, telefon gua sedang nazak kerana 'top-up' sudah tahap kritikal. Gua nak 'top-up'!!!! Cik Nurfara Hani! Tolong 'top-up' telefon gua~~

Blog Saya Biasa Biasa Je Tapi Cool!


Aaaa.. Ok.. Ni pertama kali gua join pertandingan-pertandingan yang dianjurkan walaupun dah banyak kali jumpa pertandingan sedemikian. Minta maaf ada yang gua tak dapat join terutamanya yang memerlukan gua 'like' di Muka Buku mereka. Gua belum ada Muka Buku bertopeng. Muka buku tak bertopeng terpaksa dirahsiakan atas sebab-sebab keselamatan dalam negeri.

Memandangkan umur gua sudah malampaui batas Umur-Duit-Raya, tak ramai lagi yang sanggup menderma kepada gua di hari raya dan gua memerlukan duit untuk buat rumah tertutup lalu memberi semangat luar biasa hendaknya kepada gua untuk cuba merebut duit raya barang RM50. Di sini gua nak jerit, "Woii Penduduk Bumi sekalian!! Kalau berani masuk la pertandingan ni!! Jangan harap boleh menang!! Duit itu bukan kamu yang punya, tapi Enchek Kamen yang punya!!" Har! Har! Har! Tercabar tak rasa di hati? kalau ya, cubalah nasib anda. Langkah pertama, sila benarkan tikus anda menggigit 'banner' di atas. Seterusnya... Cari sendiri!! Har! Har! Har!

Gua nak 'tag' seorang pemblog yang comel dan ayu, tapi memandangkan blog beliau masih dalam proses baik pulih dan gua telah dilarang memasuki blog beliau kerana sering menimbulkan kucar-kacir kerana kehenseman gua, gua pilih untuk 'tag' blogger lain.

Woi Piraaa!!

Ok. selesai sudah misi mencari duit raya. Ramadhan belum tamat. Jangan senyum macam kambing teringatkan rendang dan ketupat serta baju raya yang belum siap. Tarawih dulu bagi cukup 30 hari! Baca Quran dulu bagi habis! Sekeh baru tau! Har! Har! Har! Rider KICK!!

Sila baca entri ini walaupun tidak mendapat sambutan tapi gua rasa ilmu yang sedikit ini mampu membantu ramai pihak. Cik Pipi 'Kena Lempang Laju-laju Pipi Warna?' sila baca sini!

Sunday, August 5, 2012

Mereka pilih redha Allah, kita?



Sejak kebelakangan ni gua banyak terbaca isu kahwin muda dan isu kahwin ketika sedang belajar. Banyak pendapat yang telah dikeluarkan oleh ramai pihak tentang isu ini dan kebanyakannya menentang. Jadi pada petang yang damai dan indah dihiasi butir-butir hujan yang Allah turunkan sebagai nikmat dan rezeki untuk kita kongsi, gua pun nak tulis pendapat gua mengenai isu ini. Sebelum mula, gua minta maaf kalau bertentangan dengan pendapat daripada pihak lain. Ini cuma pandangan dari seorang hamba Allah yang bersembunyi di balik topeng lusuh dan sangat kerdil. Isu persediaan merupakan isu yang sangat penting dalam perkahwinan. Persoalannya persediaan apakah yang harus ada untuk seseorang itu digelar bersedia untuk berkahwin?

Pertama, persediaan dari segi agamanya. Untuk pasangan yang ingin berkahwin perlu mempunyai asas agama yang kukuh. Mempunyai pemahaman asas dan melaksanakan ibadah asas. Jika dilihat seorang lelaki yang cukup solat fardhunya, cukup puasa ramadhannya, hadir ke masjid untuk berjemaah dan mendengar ceramah walaupun sekali dalam seminggu, tahu fikah asas lelaki dan perempuan, sudah dikira cukup asasnya. Kalau nak tunggu lelaki itu jadi ustaz dulu, alamatnya ramailah anak dara tua. Kalau gua tanya sekarang apakah definisi penuh darah haid, rasa-rasanya sesetengah wanita itu sendiri tidak tahu definisi penuh apatah lagi lelaki. Cuba semak balik. Adakah definisinya seringkas darah kotor yang keluar dari rahim wanita yang telah baligh? Pembelajaran adalah sesuatu yang berlaku secara berterusan. Yang penting kena sentiasa tingkatkan walau sedikit demi sedikit. Jika kita fikirkan, kenapa Al-Quran diturunkan secara berperingkat dan bukannya sekali gus? Fikirkan.

Kedua, persediaan dari segi mental dan fizikal. Perkahwinan itu datang dalam satu set tanggungjawab. Tanggungjawab terhadap pasangan seperti tanggungjawab seorang suami mendidik isteri, menjaga keselamatan isteri, tanggungjawab menjaga aurat isteri, tanggungjawab memberi nafkah zahir dan batin. Pasangan yang ingin berkahwin juga perlu bersedia menerima pasangan mereka seadanya kerana selepas kahwinlah semua kekurangan akan ternampak. Jika ingin mencari pasangan yang sempurna, sila cari di planet lain. Setahu gua secara literalnya planet bumi tak ada manusia yang sempurna. Cara mudah untuk kita menerima kekurangan pasangan adalah dengan meneliti kekurangan diri sendiri. Jika pasangan kita boleh menerima kekurangan kita, kenapa tidak kita? Jika ada perbezaan antara pasangan apa masalahnya?

"Dalam perkahwinan, persamaan itu membawa keserasian dan perbezaan itu melengkapkan."
-Dr. Fadzilah Kamsah-

Ketiga, persediaan dari segi kewangan. Kenapa gua letakkan kewangan pada nombor tiga bukan pertama? Kerana bagi gua faktor kewangan bukan masalah besar. Jika kita percaya rezeki itu milik Allah, kita berusaha mendapatkannya, kita meminta padaNya dan kita bertawakkal kepadaNya, InsyaAllah, wang bukan lagi satu masalah besar. Pernah dengar nikah khitbah atau nikah gantung? Masyarakat kita skeptikal terhadap perkataan ini. Nikah khitbah atau nikah gantung adalah apabila pasangan itu berkahwin tetapi belum melaksanakan walimah atau kenduri dan duduk berasingan buat sementara waktu. Adakah membiarkan pasangan bercinta tanpa ikatan itu lebih baik dari nikah khitbah? Bercinta tanpa ikatan itu membuka jalan kepada dosa zina sedangkan perkahwinan itu menghalalkan hubungan itu, mendapat redha Allah dan Allah membuka pintu rezeki dengan lebih luas.

"...Dan kahwinkanlah orang-orang bujang di antara kamu dan orang-orang yang layak berkahwin dari hamba lelaki dan hamba perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memampukan (menjadikan kaya) mereka dengan kurnia-Nya. Dan  Allah Maha Luas penberiannya lagi Maha Mengetahui..."
(An-Nur :32)

Ini cuma ringkasan yang mampu otak kecil gua keluarkan. Kita sebagai masyarakat perlu berhenti berfikir secara sempit dan ubah pemikiran tipikal mengenai perkahwinan muda. Apabila ada yang menyebut tentang kahwin muda, kita label mereka gatal. Kita perlekehkan mereka. Kita hilangkan semangat mereka untuk mendapat redha Allah. Sebaliknya apabila ada rakan kita yang baru ber'couple', kita sokong. Kita gembira untuk mereka sedangkan kita tidak sedar kita sedang bersorak kepada orang yang membuka pintu kepada maksiat. Buang jauh-jauh sifat jahil ini. Setiap kali gua dengar masyarakat berkata tentang 'gatal nak kawin muda', sungguh darah gua mendidih. Adakah kita lebih suka rakan kita kahwin lari? Adakah kita suka kawan kita hanya berpasangan tanpa ikatan dan melakukan maksiat? Adakah kita suka melihat berlakunya zina? Adakah kita suka melihat bayi luar nikah yang tidak bersalah dibunuh?

Bila ada berlakunya zina dan pembuangan bayi, saya mohon, jangan kita salahkan mereka 100%. Kerana kita sebagai masyarakat yang menjadi penyebab kecil berlakunya perkara ini. Manusia memang suka menghukum orang lain tetapi tak mahu menghukum diri sendiri. Nasihat gua, jika ada rakan-rakan anda yang ingin berkahwin pada usia muda, tanya mereka adakah mereka sudah bersedia dengan 3 perkara diatas? Jika belum, bantulah mereka untuk bersedia. Beri dorongan. Dalam hal memberi dorongan, keluarga memainkan peranan yang sangat penting. Sungguh gua ada seorang sahabat yang ingin berkahwin dan dari penelitian gua sudah cukup persediaan tetapi keluarga menghalang dengan alasan masih muda. Akhirnya mereka buat keputusan untuk bernikah di Thailand kerana mereka tidak dapat membendung diri dari sering berjumpa dan mereka takut melakukan maksiat kerana Allah. Dan gua sokong mereka kerana itu lebih baik dari ber'couple' dan tambah dosa.

Untuk yang sedang ber'couple' diluar sana, bergerak kearah perkahwinan segera! Tanya pasangan anda adakah mereka sayang dan cintakan anda kerana Allah? Jika benar, berusaha kearah perkahwinan. Jangan tangguh. Kalau benar mereka sayang anda, mereka akan buat sesuatu. Jika tidak, lebih baik berpisah. Jika ada yang berhasrat nak kahwin muda tetapi belum cukup persediaan,  lakukan persediaan dan dalam masa tersebut berpuasalah.

Dari Ali r.a., sesungguhnya Rasulullah SAW bersabda kepadanya; Perkara jangan enkau tangguhkan, solat apabila tiba waktunya, mayat apabila telah sampai, bujang ditemukan sekufunya..."
(HR Tirmizi)

Sabda Rasulullah s.a.w. maksudnya:
Hai orang-orang muda, sesiapa di antara kamu yang mampu berkahwin maka hendaklah dia berkahwin kerana ia (iaitu perkahwinan) itu dapat mengawal mata dan kemaluan. Barangsiapa yang tidak mampu, maka hendaklah dia berpuasa kerana ia (iaitu puasa) akan menjadi penjaga baginya.

Nilai sendiri apa yang baik. Jika kita berfikiran skeptikal, jangan harapkan masalah gejala sosial akan hilang. Gua rasa sampai sini sahaja coretan buah fikiran gua yang sempit ini dan gua harap dapat menjadi panduan kepada masyarakat dan memberikan semangat kepada pasangan yang benar-benar mahu mencari redha Allah. Minta maaf kalau ada yang terguris dengan kata-kata gua. Gua tak bermaksud untuk menyakiti sesiapa. Sekian...

Saturday, August 4, 2012

tentang BULAN kerana PUNGGUK



Oh bulan...
Enggan melayan diriku lagi...
Pabila, air mata membasahi pipi...
Dan lagu-lagu di radio seolah-olah memerli aku...
-Yuna-

Selamat malam. Harap semua tengah guling-guling atas katil sambil mengadap laptop atau sedang buat kerja-kerja yang berfaedah hendaknya. Dah tengok bulan malam ni? Gua hampir terbabas dengan belalang gua tadi sebab asyik tengok bulan. Umpama pungguk rindukan bulan gayanya. Apakan daya. Bulan berada jauh di Segamat. Har! Har! Har! Mengarut cencarut! Bukan lah kerana ini gua menulis. Romantis gua pada bulan cuma disebabkan apabila gua pandang bulan penuh malam ni buat gua sedar yang sekarang kita sudah berada di malam ke-15 Ramadhan. 14 hari sudah berlalu tapi gua rasa sikit sangat ibadah. Rasa rugi sangat. Buat diri tertanya "Mungkinkah aku akan masih merasa 1 hingga 14 ramadhan pada tahun hadapan?". Buat seketika sayu gua rasa. Makanan lebih banyak berbanding ibadah. Tidur lebih banyak daripada ibadah. Penduduk Bumi sekalian tak rasa sedemikian?

Gua cuma nak ingatkan diri gua sendiri dan Penduduk Bumi bahawa masa itu adalah pinjaman yang Allah berikan dimana setiap detik akan Allah tuntut semula. Setiap saat yang kita guna akan disoal tentang apa yang kita telah lakukan dengannya. Dari waktu tidur sehingga bangun. Dari episod satu Running Man sehingga episod 104. Belum kira masa yang diambil untuk muat turun setiap episod. Berdasarkan umur masing-masing, boleh kira berapa masa yang sudah berlalu dan kita takkan dapat semula. Kita sandarkan pula nasib kita pada masa yang belum tentu tiba. Sedangkan cuma masa sekarang akan menjadi penentu. Untuk masa ini yang Allah kurniakan, gunakanlah sebaiknya. Tingkatkan ibadah kita kerana Allah dan letaklah dunia di tangan, bukan di hati. Jangan gadai 'emas' untuk dapatkan 'lumpur'. Malu rasa diri untuk bertemu semula denganNya dalam keadaan jiwa yang kotor sedangkan ketika Dia hadirkan kita di dunia, Dia berikan jiwa yang tiada cela dan noda.

Gua tak mampu menulis panjang kerana terhadnya masa. Tengok. Inilah gua, manusia tipikal yang tidak pernah punya masa. Sebelum gua mengundur diri, mohon sedekahkan Al-Fatihah kepada seorang pekerja wanita di kampus gua yang meninggal dunia dilanggar bas ketika melintas jalan di dalam kampus di hadapan kuliah Seni Bina waktu subuh tadi disebabkan titik buta pada pemandu bas tersebut. Sekali lagi buat kita tertanya-tanya adakah Allah masih memberi kita masa untuk bangun bersahur dan merasa roti nan dan tandoori nanti, atau tidur ini adalah tidur terpanjang kita sebelum bangun di padang Mahsyar selepas tertiupnya sangkakala kali kedua. Muhasabah...

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian, melainkan orang-orang yang beriman dan mengerjakan kebajkan serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran."
(Al-'Asr : 1-3)

"Kerana dunia itu cuma alat untuk mengejar akhirat... Pergunakannya sebaik mungkin."
-Prof. Kamen-

Tuesday, July 31, 2012

Puaka Comel! ^^




Mulut puaka!! Har! Har! Har! Dua perkataan untuk menggambarkan perasaan bercampur baur di petang hari yang damai dan permai. Gua memang selalu jumpa jenis seumpama ini di merata tempat termasuk dalam kalangan sahabat-sahabat gua sendiri. Jenis tak pandai simpan rahsia. Habis rahsia dibongkar. Siap tambah rempah ratus terbaik di kepulauan melayu. Umpama bermain Radio Buruk. Kita cakap 'A'. Bila sampai balik kepada kita dah jadi 'ASFDSVDFDAZ'. Sakit hati. Sekali dah terkena memang sampai bila takkan percaya.

Banyak juga blog-blog terkenal yang gua jumpa, penuh dengan sumpah seranah. Bukan sekadar terkenal, tapi sangat-sangat terkenal. Gua cuma cakap secara umum (Ada yang nak kena serang ni). Kadang-kadang apa yang disampaikan bukanlah semata-mata fitnah. Ada kebenarannya. Ada yang niatnya untuk dijadikan teladan buat rakan-rakan, tapi tak perlu lah sebut nama si polan-si polan yang terlibat. Tak perlu bersulam makian serta cacian. Muka dah hensem, dah comel, tapi disebabkan mulut puaka, habis hilang sopan dan ayu. Kalau kita buka aib orang atas dunia, Allah akan buka aib kita di akhirat kelak. Cuba bayang akhirat kelak Allah buka skrin aib kita untuk semua manusia lihat. Entah apa yang akan dipertontonkan. Anda sendiri tahu perkara aib apa yang anda tak mahu sesiapa pun tahu. Bayangkan semua umat manusia boleh melihatnya.

Kalau setiap hari juadah berbuka kita semuanya sedap-sedap belaka, hari ini cuba bayangkan juadah berbuka kita adalah daging saudara kita sendiri. Sedap? Boleh telan? Bayang la~~ Bayang la~~ Woi! Woi! Nak muntah kat tandas. Bukan atas laptop. Har! Har! Har! Cuba bayangkan anda baru selesai membunuh orang dan bayangkan perasaan dan dosa yang anda tanggung ketika itu. Mampukah? Kerana fitnah itu umpama memakan daging saudara sendiri dan fitnah itu dosanya lebih besar daripada membunuh. Kita tertanya-tanya kenapa ada orang yang solat tak pernah tinggal tapi perangai tak menggambarkan yang sepatutnya. Kita perlu ingat, solat yang sempurna mencegah diri dari maksiat. Kalau kita solat tapi masih lakukan maksiat, maksudnya solat kita ada masalah. Periksa semula apa yang silap dan betulkan.

Kepada yang berkenaan, cukup-cukup lah memuakakan mulut anda. Ubah sikit perangai tu. Buat orang meluat. Memang seronok jadi tumpuan ramai. Tapi tak guna kalau jadi tumpuan sebagai pusat penyebaran fitnah dan sumpah seranah. Penduduk Bumi sekalian kalau ada yang berperangai sedemikian tolonglah hentikan. Nak jadi terkenal tu sekejap tapi nak hilang kawan pun sekejap. Kalau Penduduk Bumi punya kawan sebegini, nasihat! Ulang-ulang sampai berbuih mulut. Kalau dah berbuih, mungkin dah boleh berhenti. Jauhi orang sebegini kerana anda mampu menjadi mangsa beliau. Dosa dengan manusia ni bahaya. Kalau orang yang kita umpat atau fitnah itu meninggal dunia sebelum kita sempat memohon maaf, Allah pun tak maafkan kita. Jaga mulut, jaga hati, jaga iman! Jangan tunggu sampai hari raya baru nak mohon maaf dan bertaubat. Lakukan sebelum tamat ramadhan agar ibadah kita dalam bulan ramadhan lebih mendapat barakah dari Allah.

"Orang yang memberi nasihat kepada orang lain adalah orang yang memberi nasihat kepada diri sendiri."
-Prof. Kamen-

p/s : Gua di sini ingin mengambil peluang untuk memohon maaf andai ada lakukan kesalahan dan mohon halalkan makan minum gua. ^^

Sunday, July 29, 2012

NOTA LEKIT #4

Gua tengah mencari beberapa planet yang sesuai dijadikan tikus makmal untuk rujukan. Kepada planet-planet milik jurutera atau bakal jurutera, sila lapor diri anda sebelum gua cari sampai ke lubang cacing mahupun lubang hitam. Juga kepada planet-planet sebelah utara, sila beri kerjasama lapor diri anda di ruang komen laporan ini atau Kotak Komen Kamen. Nama anda akan terpahat di planet gua sebagai kenangan terindah. Sekian laporan sesat malam hari.

Wanita Berkereta Berkilat..




Penduduk Bumi!!! Sihat kah anda semua? Macam mana tadarus? berjalan lancar? Tak payah bagi alasan uzur sebab waktu uzur tak boleh pegang Quran, bukan tak boleh baca ayat Quran. Gua sekeh laju-laju kalau bagi alasan macam tu. Banyak benda yang wanita uzur syar'ie boleh lakukan selain golek-golek dari ruang tamu sampai dapur sambil makan ais krim di siang hari. Tapi gua bukan nak cerita pasal hal wanita. Nak tau lebih lanjut apa yang boleh anda lakukan sebagai makhluk curi-curi makan di siang hari, sila rujuk blog Cik Ulya. Cari sendiri entri tentang 'Amalan Buat Muslimah yang ABC'. Sila jangan malas.

Sebab dah lama gua tak merempit dengan Enchek Belalang gua, semalam gua merempit ke rumah mak cik kepada CBK untuk makan percuma serta berjumpa bakal mertua. Bertambah-tambah kelajuan belalang gua. Ternyata gua pulang dengan hati riang, perut bagai bola keranjang, bersama bekalan tambahan. Har! Har! Har! Sekali lagi gua bukan nak cerita tentang makanan. Sepanjang jalan menyirap darah gua dengan segelintir sikap pemandu seumpama baru pertama kali memegang stereng kereta. Setiap kali ada yang buat gila, gua potong untuk tengok siapa pemandu dan ternyata 88% terdiri dari wanita. Jadi gua nak bagi sedikit tip untuk kaum hawa yang berada di tempat duduk pemandu.

Pertama. Bak kata seorang lelaki comel, 'AWEK!! Y U NO SIGNAL??'. Minta tolong kepada para pemandu, bukan susah nak signal. Dunia di hujung jari. Setiap kali nak masuk simpang atau tukar lorong, sila nyalakan lampu isyarat anda! Kalau bawak kereta laju dari Belalang gua, ok lagi. Kalau tiba-tiba anda dan kereta anda masuk lorong gua dengan kelajuan kura-kura tanpa sebarang isyarat, mulut gua automatik terkumat-kamit membaca mantera sumpah seranah. Bocor pahala gua!

Kedua. Kalau nak tukar lorong, sila perhatikan siapa yang ada di lorong berkenaan. Gua bukan Enchek Halimunan! Gua Enchek Kamen!! Mentang-mentang Belalang gua comel, dihimpitnya tanpa belas kasihan. Umpama jalan itu mereka yang punya. Apa kau gila! Jangan terlalu berharap kepada cermin sisi kereta berkilat anda. Kalau nak tukar lorong, toleh dan pandang ke sisi belakang kerana cermin sisi anda ada titik buta. Ada kawasan yang tak mampu dicapai oleh cermin anda dan di situ lah gua berada. 

Gua rasa cukup dulu setakat ni. Dengan 2 kesalahan pun dah ada yang genggam penumbuk diacu ke arah skrin komputer comel mereka sambil melaung, meraung dan sebagainya. Gua bukan nak kutuk wanita. Lelaki pun sama. Tapi seperti yang gua katakan, melalui pengalaman gua, 88% adalah wanita. Haa.. Haa.. Tak nak mengaku. Ikut suka hati nak ikut atau tak. Gua selaku pembonceng Belalang dengan ini mengundur diri. RIDER KICK!! Har! Har! Har!

Saturday, July 28, 2012

Kereta Apam...



Wohhoiiii!! Selamat malam wahai Penduduk Bumi sekalian! Laporan malam ni cuma nak bagi tau yang gua sedang sedikit sibuk. Minta maaf kalau lambat balas jejak. Memandangkan gua cuma ada 2 minggu sahaja lagi sebelum peperiksaan, gua terpaksa bertungkus lumus dan sekarang gua terlibat dengan 'Proton Green Mobility Challenge' dan akan lebih sibuk dan menyibuk. Gua selalu dengar rungutan dari pemilik kenderaan buatan Malaysia tentang betapa lemahnya kereta Malaysia. Kalau kereta Malaysia berlanggar dengan kereta luar negara seperti BMW, Honda atau Toyota, kereta Malaysia akan kelihatan seperti apam tak jadi dan kereta luar negara ini cuma calar-calar kucing. "Kereta Malaysia lembik!" ,"Alaahh.. Nak untung lebih je syarikat kereta ni." Selalu dengar ayat-ayat cinta sedemikian?

Tapi apa yang Penduduk Bumi tak tahu adalah kereta itu memang sengaja dibina sedemikian rupa adalah demi keselamatan pemandu itu sendiri. Kereta luar negara kebanyakannya mempunyai teknologi untuk memindahkan titik graviti dan menyerap hentakan agar pemandu tidak cedera. Disebabkan teknologi ini, kereta luar negara boleh dibina keras dan tak mudah kemik. Masalah yang timbul adalah kos untuk teknologi itu diguna pakai adalah sangat tinggi. Kereta Malaysia tidak punya teknologi setinggi ni digunakan dalam kereta Malaysia. Jadi untuk mengelakkan kesan hentakan diserap oleh pemandu, kereta ini perlu dibina supaya mudah remuk lalu menyerap segala hentakan untuk menyelamatkan pemandu. Umpama kita berlari dan langgar dinding bilik dan berlari langgar dinding yang ada spring di belakangnya. Yang mana lagi sakit?  Nak tau? Nanti pergi cuba. Bagi tau dekat gua apa jadi dan yang mana lagi sakit. Lepas tu boleh jumpa doktor. Gua tak tanggung.

Faham? Kenapa muka Penduduk Bumi macam si Kosong? Kalau tak faham sila baca semula dengan kelajuan siput sedut agar tidak terbabas. Kalau tak faham lagi lepas dah ulang, sila tutup komputer anda dan pergi tidur. Sebelum tidur sila klik nuffnang gua. Har! Har! Har! Jadi sebelum anda kutuk, fitnah, caci-maki-saja-diriku dan sebagainya, sila siasat dahulu. Tak nak remuk sangat bawa kereta sila guna kepala bukan kepala lutut, baca doa naik kenderaan dan berhati-hati. Nak lagi menarik, beli kereta seperti diatas. InsyaAllah yang akan remuk hanyalah kereta lain selain kereta anda. Baiklah. Jauh sudah karutan gua di malam sepi indah ini. Selamat malam! Jangan lupa bangun sahur. RAIDER KICK!! Har! Har! Har!

"Beza antara puasa umat Islam dan ahli kitab adalah sahur."
-Prof. Muhammad Bin Abdullah-

Wednesday, July 25, 2012

-Projek #SAVE MARYAM-



Isu MURTAD bukan lagi satu isu yang terpinggir dan tidak kita ketahui. Persoalannya bukan samada kita tau atau tidak tapi apa yang sudah kita lakukan untuk mengubah keadaan ini. Ini bukan isu biasa tapi satu ancaman kepupusan umat Islam secara global. Ini adalah KRISIS global! Ini adalah peluang untuk anda lakukan sesuatu. Setiap usaha kita itu yang Allah kira.

Projek ini adalah dibawah naungan MERCY untuk menyelamatkan akidah umat Islam di Indonesia yang mana 2 juta umat Islam murtad pada setiap tahun. Tak perlu gua terang panjang-panjang. Penduduk bumi boleh tengok video ini sendiri dan faham sebelum ambil tindakan lebih lanjut. Kepada blogger-blogger, sebarkan perkara ini. Tak guna ada sejuta pengikut kalau anda tak sampaikan mesej kecil ni. Biar pun pengikut anda cuma seorang, Nanti ajak Enchek Kamen jadi geng. Gua lagi suka ikut blog yang tak bacul walau tak terkenal! Sebarkan! Jangan jadi manusia yang hidup untuk diri sendiri.

Sabda Nabi Muhammad S.A.W. :
"Sampaikanlah dariku walau sepotong ayat."



Why is this the case? Why are people not satisfied with Islam? Why are they willing to abandon Allah?

Join us in our mission to save a generation of Indonesians and help us bring Islam back into their lives. Spread the word. Save Maryam.


** Please note: No music was used in the creation of this video, beat boxing was used as an alternative. The report at 00:35 is for demonstration purposes only, however the fact is valid according to International Crisis Group.

Save Maryam is a project by Mercy Mission. For more info contact: http://mercymissionworld.org/
Video created by The Play Studio



Tuesday, July 24, 2012

KERABU ITU DAN LEMBU BELIAU...



Alhamdulillah rezeki murah untuk hari ni. Hari ni dapat makan kerabu perut. Bukan perut gua tapi perut lembu berkenaan. Tak susah pun nak sediakan kerabu perut. Gua hanya mengambil masa setengah jam untuk sediakan. Memang puas hati. Intai sana intai sini, golek atas golek bawah, tengok banyak blog Penduduk bumi yang bagi resepi masakan jadi gua pun nak kongsi resepi rahsia yang gua guna untuk menghasilkan kerabu ini. Walaupun dengan peralatan terhad, gua masih berjaya melakukannya. Jadi apa alasan anda? Sedia?

(Tukar siaran)
*Sila baca dengan nada Chef Wan

Ok tuan-tuan dan puan-puan sekalian. Chef Kamen disini~~ Hai hai hello~~ Penduduk bumi sekalian sihat? Kurang sihat? Dah tentulah...tak ada kaitan pun dengan aku! Hew! Hew! Hew! Baiklah.. Baiklah.. Chef nak ajar tuan-tuan dan puan-puan sekalian resepi rahsia hari ni. Resepi warisan pusaka, turun temurun dari nenek sampai ke cucu.. Dan cucu itu adalah aku! Jangan cemburu~~ Untuk wanita-wanita diluar sana yang masuk dapur sekali sekala, hati-hati. Pisau itu tajam. Api itu panas. Faham? Memang tak berkaitan pun. Ada aku kisah?

Bahan-bahan asas:

1) Perut lembu bukan perut aku.
2) Jus limau kasturi sesedap rasa.
3) Jus asam jawa sesedap rasa.
4) Bawang putih, serai, bawang merah, cili padi dan tomato dikisar.
5) Bawang besar, cili dan tomato dihiris.
6) Garam dan cuka.

*Sukatan ikut suka hati~~

Langkah memasak: 

1) Rebus perut sehingga lembut dan toskan.
2) Gaul semua bahan.

Siap!

Mudahkan? Sesiapa pun boleh masak. Boleh cuba sendiri di rumah. Ok? Dah kenyang, jangan terlentang tertiarap sampai lupa untuk solat. Yang penting solat yang wajib diutamakan. Jumpa lagi!


p/s : Kerabu perut diatas telah dibeli oleh gua di kafe petang tadi. Sila jangan tertipu. ^^

Haaa.. Nak carut la tu. Shuuu.. Bulan Ramadhan ni! Har! Har! Har! Ya ampun ibu-ibu, bapak-bapak. Kamen minta diri~~

kredit untuk resepi dan gambar, serta Enchek Google sebab sanggup jadi nenek gua malam ini.

Sunday, July 22, 2012

GAMBAR BERKAITAN RAMADHAN~~



Pejam celik, pejam celik dah masuk hari kedua kita umat Islam berpuasa. Har! Har! Har! Bunyi macam dah hari ke-30 pulak gayanya. Walaupun baru sehari kita berpuasa tapi cuba semak balik apa yang dah kita buat semalam untuk menaik tarafkan iman kita. Adakah cuma penat tidur? Mungkin juga penat membeli belah juadah berbuka? Atau sudah selesai sekurang-kurangnya 20 muka Al-Quran? Kalau tiada beza dengan hari-hari sebelumnya sila buat sesuatu. Kita ada masa kurang dari 29 hari lagi untuk merebut sesuatu yang tak kita dapat dalam bulan lain. Dah tentu 1001 peristiwa menarik berlaku semalam, hari pertama puasa. Laporan gua sebelum ni gambar yang gua letak kurang berkaitan dengan laporan tapi hari ni gambar diatas benar-benar berkaitan.

Gua yang telah diundang untuk berbuka bersama dengan keluarga CBK sangat-sangat memerlukan bantuan kenderaan memandangkan adik gua ada bersama. Dengan harapan menggunung gua menelefon Nyonya Penang dan memandangkan Nyonya Penang berada di Bangi, gua memohon bantuan beliau. Hampir pukul 5 petang, otak gua sudah mula membayangkan gulai ayam kampung yang diceritakan oleh CBK sambil menanti Nyonya Penang tiba untuk memungut gua dan adik gua, tiba-tiba Nyonya Penang meminta gua menelefon beliau. Ketika panggilan bersambung... "Wei Kamen, aku eksiden ni. Kat Ampang." Hoh! Terkejut kambing gua. Memandangkan hari hujan, dan brek mogok tak mau makan, Myvi comel beliau, Pon! Pon! Pon! berlanggar, motokar! Alhamdulillah tiada kecederaan dilaporkan. Memandangkan kereta masih mampu bergerak, Nyonya Penang mengambil keputusan pulang semula ke Bangi. Dipendekkan cerita, kereta Nyonya Penang terpaksa masuk ke hospital sekurang-kurangnya 3 hari. Dan Nyonya Penang terpaksa pulang ke Melaka dengan bas. Tiada bayaran perlu dilakukan memandangkan kedua-dua kereta tersebut mempunyai insuran.

Kisah ini sudah tentu tidak punya kaitan secara langsung dengan gua. Tapi gua sangat rasa bersalah kerana gua yang minta pertolongan beliau. Dan agak terkilan tak dapat merasa gulai ayam kampung serta bertemu keluarga CBK. Apa pun yang jadi semua Allah dah tulis. Dah tentu itu yang terbaik. Redha.. Masih gua berharap dapat jumpa bakal mak mertua secepatnya. Kepada semua pihak, gua minta maaf. Hukhuk~~ Kepada penduduk bumi... Berhati-hati di jalanraya kerana jalan itu licin ketika hujan. Selamat solat Asar. Hati-hati ketika membeli belah juadah berbuka. "Kerana diriku begitu berharga."

Friday, July 20, 2012

Niat! Nikmat yang besar telah tiba! ^^





Assalamu'alaikum! Lagi 10 minit kita akan melangkah ke dalam bulan Ramadhan. Malam ini kita akan mula bertarawih dan esok kita akan mula berpuasa wajib bagi melengkapkan satu kewajipan sebagai seorang Muslim. Persoalannya sudahkah Penduduk Bumi yang beragama Islam bersedia? Siapkanlah diri anda semua untuk memulakan revolusi penyucian hati dan peneguhan Iman. Segalanya bermula dengan niat. Niatkan apa yang kita ingin dapatkan dari Ramadhan. Kalau yang sebelum ini puasa tak penuh, niatkan untuk melengkapkan sebulan puasa. Kalau sebelum ini tarawih tak cukup sebulan, niatkan agar cukup. Niatkan juga untuk Khatam Al-Quran selama tempoh bulan ramadhan ini. Bagi penghisap rokok, ini platform untuk berhenti. Bagi penagih-penagih porno, niatkan untuk tinggalkan porno selamanya. Yang sedang bercinta tanpa ikatan, niatkan Allah percepatkan anda bersatu dengan ikatan yang sah. Kalau benar sayang, buktikan! Usaha untuk menikahi pasangan anda. Apa pun yang kita mahukan, mulakan dengan berniat mulai sekarang. Allah itu Maha Pemurah. Niat pun dah dapat pahala. Biar ibadah yang kita lakukan berterusan walau sedikit. Tarawih 8 rakaat pun dah bagus yang penting berterusan. Al-Quran sehari sehelai pun cukup yang penting berterusan. Sedekah sehari  RM1 pun cukup yang penting berterusan. Kalau dapat buat lebih sudah tentu lebih bagus.

Enchek kamen tak mampu menaip panjang-panjang kerana otak masih kehausan. Alhamdulillah kerja rumah semalam selesai dengan jayanya. Enchek Kamen ucapkan selamat beribadah kepada semua umat Islam. Semoga Universiti Ramadhan dapat mendidik jiwa menjadi hamba yang kaya di Akhirat dan juga dunia. Mohon maaf jika selama ini gua ada terkasar bahasa, tersilap tingkah dan terguris hati sesiapa. Dan halakan makan minum gua. Selamat menyambut Ramadhan! Semoga segala ibadah kita diterima. ^^


p/s : Allah kurniakan Ramadhan kepada kita sekali lagi. Jangan sia-siakan kerana ramai yang Allah tak berikan nikmat ini. Ramai yang meninggal dunia sebelum tiba Ramadhan kali ini. Dan kita belum temtu akan bertemu Ramadhan akan datang.

Thursday, July 19, 2012

Warkah hati yang terbakar...




Bengang!! Apa kena dengan pensyarah gua ni? Gila? Takkan la tak fikir keadaan pelajar? Semalam bagi kerja rumah 10 muka kena siap dalam satu hari. Dah macam orang gila siapkan kerja semalaman. Baru sejam lepas gua hantar kerja rumah tu, balik bilik, buka Enchek Alien, buka e-mail... PAPPP!! Satu lagi kerja rumah sampai. Seperti semalam, nak 10 muka hantar sebelum esok petang pukul 5. Fuhh...

Kepada Enchek Pensyarah...

    Assalamu'alaikum w.b.t.. Ku titipkan perasaan kurang puas hatiku buat mu dari jauh sebagai tanda kurang senang berselit pesanan ringkas dan padat. Diriku hanya seorang insan biasa yang bukan sahaja memerlukan rehat yang cukup dan memerlukan masa yang cukup untuk siapkan kerja rumah yang enchek berikan. Sudah dua hari makan tengah hariku pada pukul 4 petang dan makan malamku cuma roti dan teh o. Enchek dengan mudah hanya mengarah dan memberi nota yang belum pernah dibincangkan di dalam kelas untuk diadun menjadi 10 lapisan kertas beraroma tesis dalam masa 24 jam. Pernahkah enchek terfikir mengenai kebajikan para pelajar? Sedarkah enchek yang topik yang enchek berikan juga belum pernah ku pelajari seumur hidupku?

Enchek Pensyarah yang dihormati...

    Di sini ingin ku berpesan. Andai kata markah yang enchek bakal berikan selepas ini tidak memuaskan hatiku seperti markah kerja rumah-kerja rumah yang enchek berikan dahulu, enchek perlulah bersedia dengan alat pemadam api kerana kadar kebarangkalian untuk pejabat comel enchek terbakar adalah sangat tinggi. Sekian...

Yang menaip dengan perasaan marah,

~~Enchek Kamen~~

Wednesday, July 18, 2012

NOTA LEKIT #3

Hohoi~~ Hari ni gua agak kesempitan waktu memandangkan pensyarah gua sangat bijak membatalkan kelas dan memberi kerja rumah yang sangat memberangsangkan minda dan otot-otot jari. Apa Enchek Pensyarah tak tau gua ada kelas lain untuk dihadiri selain kelas dia? Kalau tau kenapa bagi kerja rumah ala-ala tesis sebanyak 10 muka dan tarikh hantar adalah esok?? Kenapa??

Pernah Penduduk Bumi terbaca mengenai pensyarah yang memberi kerja rumah kepada pelajar dan kerja-kerja tersebut diguna oleh pensyarah berkenaan untuk menyiapkan tesis beliau sendiri? Sakit hati woh!!! Gua pernah kena! Gua dan rakan-rakan bersengkang mata, memerah keringat, membanting tulang untuk mereka bentuk 'radio frequency cannula' yang akhirnya diguna oleh pensyarah seperti reka bentuk itu dia yang punya. Memandangkan reka bentuk yang kami hasilkan tak dipatenkan, jadi kami tak mampu berbuat apa-apa. Andai kata dengan reka bentuk itu pensyarah tersebut menjadi jutawan, gua hanya mampu gigit jari! Sedih pedih!

Jadi kepada rakan-rakan Penduduk Bumi sekalian, sila berhati-hati dalam membuat kerja rumah anda. Dan kepada pensyarah-pensyarah sedemikina rupa, hentikanlah. Duit yang dapat dari hasil titik peluh orang lain tu HARAM. Nak bagi anak bini makan pakai. Rezeki tak berkat takkan bagi manfaat di akhirat esok.

Baiklah.. Gua punya kerja perlu disiapkan. Teh o dan roti bakar menjadi peneman. Minta maaf laporan kurang menarik. Kalau sempat gua intai balik.


p/s : Siapkan kerja rumah sebelum mengintai blog.

Tuesday, July 17, 2012

Nilai Sebuah Memori ^^



Selamat petang Penduduk Bumi sekalian! Hohoi! Mana peminat Running Man? Angkat kaki sikit. Har! Har! Har! Mesti ramai yang minat kan? Gua yang ganas ni pun minat takkan Penduduk Bumi yang comel-comel baik hati tak tengok pulak kan. Bila tengok misi main sorok-sorok, gua selalu teringat zaman kanak-kanak baru nak kenal dunia dulu. Kalau waktu sekolah rendah dulu, waktu rehat kalau tak main kejar-kejar, mesti main nyorok-nyorok. Masuk kelas balik berpeluh-peluh macam baru lepas panjat pokok kelapa bak kata cikgu gua. Dan waktu yang paling gua suka waktu sekolah rendah adalah bila ada lori milo datang bagi milo percuma. 2-3 round gua ulang beratur.

Bila masuk sekolah menengah gua tinggal kat asrama. Permainan sorok-sorok menjadi lebih mencabar. Kalau tak menyorok dari abang-abang kaki buli ala-ala samseng kampung dusun tu, mesti menyorok dari warden sebab ponteng kelas persediaan. Warden umpama Jong Kook datang bawak rotan mencari mangsa dalam gelap senyap-senyap. Waktu zaman baru nak tumbuh jerawat gatal ni, otak memang kreatif. Kreatif fikir macam mana nak menyorok. Yang paling best menyorok dalam almari. Kawan lain pulak memang otak perosak, tolong kunci almari dari luar. Elok lah. Si menantunya penyamun, bapanya penyangak. Dah kena dah. Penyamun rompak penyangak. Har! Har! Har! Tolong jangan tanya yang mana satu watak gua. Tempat paling senang kantoi adalah bawah katil. Bila warden jumpa, (SPARTA!!) rotan la jawabnya. Paling teruk gua kena, dirotan di dataran dengan hanya memakai tuala memandangkan gua lambat ke sekolah gara-gara terlebih makan milo seterika. Nasib baik semua orang dah pergi sekolah. Penduduk Bumi tau binatang apa milo seterika tu? Gua tau ramai yang tau tapi untuk yang tak tau.. Haaaa.. 

(Tukar siaran)

Selamat malam semua! Alahai, semua tak bermaya. Benci I tau! Ahh.. Pedulikan! Rancangan ini Kamen yang punya! Fufufufu.. Baiklah.. Hari ini Chef Kamen nak ajar Penduduk Bumi cara menghasilkan snek lazat bernama 'Milo Seterika'! Mula-mula tuan-tuan dan puan-puan sekalian hendaklah mempunyai bahan-bahan asas untuk menghasilkan snek lazat ini.

Bahan asas:
1) Milo paket 3 dalam 1
2) Jarum atau benda tajam yang seumpama dengannya
3) Seterika yang berfungsi
4) Kain (selain kain nak buat baju raya mak baru beli dekat Kamdar)

Langkah-langkah:
1) Ambil milo 3 dalam 1. Jangan buka paket tu. 
2) Tebuk lubang kecik cukup bagi keluar angin. 
3) Lapik kain Kamdar tadi (tak lama dah budak ni). 
4) Seterika secukup rasa sehingga milo itu menjadi keras.
5) buka paket dan nikmatilah milo seterika!

Perhatian! Pengambilan snek ini secara berlebihan boleh mengundang sembelit.

Banyak kenangan sangat waktu kanak-kanak. Serupa dunia ini gua yang punya! Har! Har! Har! Gua tau Penduduk Bumi pun banyak nak bercerita. Kongsi! Kongsi!  ^^


"Jangan biarkan sifat kanak-kanak dalam diri anda hilang kerana ada masa ketika dewasa, anda sangat memerlukannya."
-Prof. Kamen-

Monday, July 16, 2012

NOTA LEKIT #2

Selesai sudah menaik taraf Enchek Arc. Dulu Enchek Arc berjiwa roti halia, sekarang berjiwa roti kepit aiskrim. Dengan bantuan Enchek Google, operasi berjaya. Walau bagaimana pun gua yang mempunyai otak kecil comel ini lupa untuk membuat salinan nombor-nombor telefon penduduk bumi sekalian dan akhirnya... Poooff! Jadilah... "Bengong..", kata Enchek Kamen kepada dirinya. Masalah kedua timbul kerana tak dapat masukkan aplikasi baru kerana Enchek Arc tidak punya internet. Har! Har! Har! (guling-guling sambil ketawa dalam tangisan). Disebabkan oleh tekanan perasaan, gua dengan bijak dan jayanya memadam semua data di dalam kad memori. Lalu muncul masalah ketiga. Har! Har! Har! (guling-guling sambil hentak kepala). Baiklah. Selamat malam...

p/s: kepada penduduk bumi, sila bagi nombor telefon anda kepada saya atau telefon saya.

Sunday, July 15, 2012

Realiti tak seindah fantasi...



Assalamu'alaikum dan selamat petang wahai Penduduk Bumi sekalian! Hohoi~~ Macam biasa, petang ahad gua dihiasi dengan kebosanan dan ditemani Enchek Alien yang tak berhenti berbunyi sejak pagi. Gua cuma sedikit terkejut dengan realiti yang baru gua tau tentang masalah sosial yang berlaku di Malaysia. Bukan gua tak tau tentang kes-kes bayi luar nikah dibuang bagai sampah. Bukan gua tak tau tentang kes-kes zina dan kerosakan akhlak remaja. Tetapi realiti yang gua baru tau ini lebih menyedihkan dan tak dapat otak kecil gua proses dengan jayanya.

Minggu lepas gua ada bersembang dengan Nyonya Penang tentang keadaan sekolah menengah tempat dia sedang praktikal skarang. Nyonya Penang bercerita tentang seorang pelajar wanita yang obses dengan guru-guru wanita terutamanya guru-guru praktikal. Sikap pelajar tersebut yang boleh diketegorikan sebagai berperangai makhluk asing menimbulkan tanda tanya. Sangat baik terhadap guru-guru melampaui batas bendang. Melayan guru-guru yang rapat dengannya umpama kekasih. Mula-mula gua ingat budak ni 'lesbian'. Nyonya Penang siasat latar belakang pelajar ni dan menemui sesuatu yang dapat menjelaskan perangai budak tersebut. Ibu dan bapanya yang dikatakan oleh pelajar ini telah mati, sebenarnya tidak diketahui status mereka. Kerana bapanya telah meninggalkan dia sejak dalam kandungan dan ibunya meninggalkannya dibawah jagaan keluarga angkat selepas dia lahir. Lebih mengejutkan ibu dan bapanya tidak pernah berkahwin. Dia merupakan hasil hubungan terlarang. Dia memakai status ANAK LUAR NIKAH! Tidak pelik kenapa dia berperangai sedemikian. Sudah tentu hakikat ini sedikit sebanyak memutar belit mental dan emosinya.

Semalam pula rakan sebilik gua Enchek Protein pergi sebuah program fasilitator di sebuah sekolah untuk budak bermasalah berumur 12 tahun ke bawah. Banyak cerita sedih yang dibawa pulang. Antaranya mengenai keadaan pelajar-pelajar yang dilayan seperti sampah oleh guru-guru disitu. Enchek Protein terkejut apabila seorang guru wanita menjerkah seorang murid dengan panggilan "WOI BODOH!". Kalau benar pelajar-pelajar ini bermasalah, bukankah mereka perlu dididik dengan cara yang betul? Adakah dengan mengherdik, mencaci dan menggelar murid-murid dengan panggilan sedemikian boleh menyucikan akhlak mereka? Mengajar mereka tentang tatasusila? Mengubah mereka menjadi pelajar berupa manusia dan bukan nya binatang tak berakal? Mengisi dada mereka dengan kalimah ALLAH? Kebanyakan mereka berada dalam situasi mereka sekarang bukan kerana salah mereka sendiri. Ada seorang murid perempuan berumur 12 tahun. Sekali pandang, sesiapapun akan jatuh cinta. Berwajah bulat, comel dan tiada tanda-tanda dosa. Tetapi hakikatnya pelajar wanita comel berumur 12 tahun ini sudah pernah dirogol. Ada pula seorang pelajar lelaki yang riang tetapi mempunyai masalah akhlak. Guru disitu menceritakan yang ibu kepada pelajar lelaki tersebut merupakan GRO atau PELACUR dan bapanya adalah penagih dadah.

Kalau kita baca, rasa macam plot-plot dalam drama dan tak mungkin ini realiti. Tetapi Inilah hakikat sebenar dunia kita pada masa kini. Sedih mendengar cerita-cerita sedemikian. Ini merupakan sedikit daripada beribu-ribu lagi kes yang melibatkan kanak-kanak, para remaja dan tak terkecuali orang dewasa. Dimana nilai kemanusiaan hilang? Tanyalah pada diri anda dahulu sebelum bertanya kepada dunia. Nilai diri kita. Apa yang kita lakukan hari ini mungkin akan menyusahkan orang lain pada masa akan datang. Mungkin akan berlaku kepada anak-anak kita atau saudara-saudara kita dan mungkin berlaku pada diri kita pada masa akan datang. Jangan kita jual SYURGA yang kekal untuk NIKMAT yang bertahan hanya 5 minit. Muhasabah diri. Enchek Kamen ingin meminta kepada sesiapa yang membaca untuk titipkan doa buat mereka yang malang ini juga kepada seluruh masyarakan kita agar tidak berlaku perkara seperti ini lagi. Sekian..

"Kerana DOA itu senjata utama umat ISLAM"

Saturday, July 14, 2012

Budak baru nak UP!!

Wawawawawawa!! Seronok! Internet gua dah tak mengsiput. Hohoi~~ Dah lama gua fikir untuk langgan VPN. Semalam gua bertekad untuk melanggan demi memastikan internet tidak lagi siput atau semput agar gua boleh menghantar lebih banyak laporan pada masa akan datang. VPN atau nama panjangnya Virtual Private Network, ringkasnya merupakan servis untuk menjadikan internet kita tiada had. Gua pakai servis jalur lebar prabayar celcom skmm yang berharga RM25/bulan. Skarang tambah servis VPN RM7.5/bulan tapi hasilnya internet sentiasa laju dan tanpa had. Walaupun dompet gua telah nipis, tetapi gua rasa berbaloi. Har! Har! Har! Bagaimana binatang VPN ini berfungsi? Apabila VPN diaktifkan, internet akan disambung ke pelayan atau 'server' luar sebelum sampai ke server celcom. Jadi data keluar masuk ditapis dan tak dapat dibaca oleh pelayan celcom menjadikan internet tanpa had dengan kelajuan memuaskan. Terdapat berpuluh pelayan luar yang mana membolehkan kita menukar pelayan sesuka hati nurani demi mengekalkan kelajuan. Faham tak? Gua melanggan VPN dengan MesraVPN. Kepada penduduk bumi yang ingin tahu dengan lebih lanjut boleh google sendiri mesraVPN dan hubungi pihak berkenaan. Usaha sikit. Jangan malas!

Kelajuan normal sepanjang bulan

Sekarang gua guna server Autobots [US]

Baiklah. Mungkin laporan petang ini kurang produktif tapi gua harap dapat memberi sedikit keriangan kepada sesiapa yang tidak riang agar menjadi riang-riang. Har! Har! Har! RIDER KICK!

Sebelum gua lupa, minta tolong like banner ni. 

p/s : Gua telah diugut oleh tuan puteri CBK untuk berbuat demikian.

Friday, July 13, 2012

DIALOG KOSONG... .__.

Aaaa..??

Wowoowoooo~~ Masih dalam keadaan pening-pening kambing. Otak kosong tak dapat fikir. Lepas habis solat jumaat tadi terus balik bilik ambil dokumen yang CBK mintak tolong poskan. Dengan masih berkopiah yang bakal mak mertua bagi, gua memecut motor hensem gua tanpa helmet di kepala. Sampai pejabat pos terus gua berlari-lari bayi untuk mendapatkan nombor. Bukan nombor ekor tapi nombor  giliran. Gua tak main nombor-nombor ekor ni walaupun gua memang suka kepada nombor sejak azali. Agak ramai penduduk bumi berpusu-pusu ke pejabat pos. Tunggu punya tunggu, sampai giliran gua. "Pos express satu kak. Yang kecik." Selepas gua bayar dan beredar, tiba-tiba datang seorang pakcik yang entah dari mana muncul.

Pakcik : Eh! Lama tak nampak. Kenal tak? Mesti tak perasankan. Pakcik yang haritu pegi !@$#%!$! (gua tak ingat carutan apakah yang pakcik ini carutkan).

Gua : Aaaa... Haaa.. Tak perasan. (Memang tak pernah jumpa)

Pakcik : Kamu yang duduk Mahallah Bilal tu kan?

Gua : Aaaa.. Tak lah. Saya duduk Salahuddin.

Pakcik : Jauh tu. Penat nak jalan kaki.

Gua : Eh tak. saya ada motor.

Pakcik : Ooo.. Ni pakcik datang tadi jumpa dengan imam masjid nak mintak bantuan ada kawan kena kanser kulit bla.. bla.. !@&$#^$... (otak gua tak boleh proses)

Gua : Aaaa.. Haa.. Ok..

( Kosong~~ Kosong~~ Kosong~~ - Najwa Latif- terdendang secara automatik)

Pakcik : Ni kawan pakcik ni dia bla..bla..bla..... @#!%$@^!# (Radio rosak berbunyi)... Dia nak buat rawatan bla..bla....!@$#%!@ (Signal lemah). Kalau dapat bagi sumbangan sikit tu okey la. Kalau adik nak bagi skarang ni pun boleh.

Gua : Oooo.. Aaa.. Boleh-boleh... *Buka dompet, keluarkan beberapa ringgit. Bagi kat pakcik tu.

Pakcik : Terima kasih.. *Dan berjalan dengan pantas pergi tanpa menoleh.

(Kau pun berlalu~~~ Dalam pekatan malam~~~ Tinggal akuuu sorang.. -Aris Ariwatan-)

Gua pun selesaikan urusan mengepos dan pulang dalam keadaan bingung. Sah memang tak kenal pun. Betul atau tak apa yang pakcik tu cakap pun tak tau. Owww yeahhh!! Siapakah gerangan pakcik itu? Terasa diriku tertipu. Jadi itulah laporan pening-pening kambing gua dipetang hari yang damai ini. Kepada semua penduduk bumi, saya sarankan sila berhati-hati. Berfikir sebelum bertindak. Kalau boleh lain kali sebelum bagi derma, ambil gambar orang tu. Boleh buat kenangan berapa kali kena tipu.

Itu saja.. Sekian.

p/s : Halalkan saja kalau jadi macam ni. Kalau betul, tak ada masalah. Kalau tak, semoga Allah balas sesuatu yang lebih baik buat kita.

Tuesday, July 3, 2012

NOTA LEKIT #1


Hidup ini umpama bermain 'minesweeper'...

Perlukan garis panduan...
Perlukan kesabaran...
Perlukan logik akal...
Perlukan jiwa cekal...

Mudah melakukan kesalahan...
Mudah menemui kekalahan...
Mudah untuk kecewa...
Mudah untuk berputus asa...

Belajarlah dari kesilapan...
Belajarlah untuk  bergerak kehadapan...
Belajarlah untuk terus percaya...
Belajarlah untuk tidak putus asa...

Friday, June 22, 2012

Ana Uhibbu Islam!




Assalamualaikum... Malam ni enchek kamen sedikit bersopan santun dan melepaskan formaliti yang enchek kamen pegang selama ini. Bukan nak tulis laporan cencarut mengarut. Malam yang indah bertemankan kerepek pisang dan air mineral ni enchek kamen nak menulis kenapa enchek kamen suka Islam. Tarik nafas semua... Lepas... Fuuuh! Ehem..Ehem.. 

Kenapa saya suka Islam? Kalau ditanya soalan ni kat sesiapa pun yang beragama Islam tak kira yang kaki masjid, kaki surau, mahupun kaki bangku pasti 1001 jawapan yang boleh kita dapat. Banyak sebab kenapa kita sebagai muslim yang waras, tiada penyakit gila babi mahupun kambing, suka dengan Islam. Bagi enchek kamen, saya suka Islam kerana Islam adalah agama yang benar. Agama yang lengkap memberi panduan dalam menguruskan fitrah manusia. Islam memberi panduan ke arah apa yang kita perlu dan bukannya apa yang kita mahu semata-mata dan Islam itu menyeluruh.

Andai kata Islam tiada, dan manusia bebas melakukan apa sahaja. Cuba bayangkan anda berkahwin dengan seorang wanita dan setelah berkahwin anda dapati isteri anda mempunya belalai seperti anda. Apakah perasaan anda? Gembira?? Apakah perasaan anda jika anda berkahwin dengan seorang lelaki kacak dah selepas beberapa tahun anda mengetahui yang dia adalah abang kandung anda? Seronok?? Anda mungkin ketawa. Anda mungkin tak percaya tetapi inilah yang mungkin berlaku tanpa Islam dan telah berlaku kepada yang mengabaikan ajaran Islam. Islam memberi panduan agar perkara sebegini tidak berlaku . Andai islam tiada, gejala perkahwinan songsang pasti berleluasa. Lelaki dengan lelaki, wanita dengan wanita. Runtuh institusi kekeluargaan. Tiada zuriat dan mungkin kaum itu terhapus begitu sahaja. Pun begitu masih ramai yang bertanya kenapa perlu tutup aurat? Kenapa tak boleh tukar jantina? Kenapa perlu berkahwin?  Kenapa tak boleh tukar nama? Kenapa...? Kenapa...??

Anda tau apa itu babi? Sejenis binatang comel bewarna pink. Tahu? Pada zaman Rasulullah tak ada teknologi yang mampu memberitahu yang daging babi mengandungi sejenis kuman yang tak boleh mati walau direbus dengan suhu 100 darjah celcius. Tetapi kenapa Islam melarang umatnya dari memakan babi? Ini jelas menunjukkan betapa Allah itu wujud dan lebih mengetahui. Setelah lebih dari 1400 tahun barulah umat manusia tahu secara saintifik tentang kuman yang wujud dalam daging babi dan keburukannya kepada manusia. Jika hari ini Islam tiada dan tiada penemuan saintifik sebegini, mungkin saya sekarang sedang menikmati babi salai. Sungguh! Ini betul-betul bukan cobaannnn~~~

Banyak lagi perkara yang mampu akal waras kita fikirkan yang mana hasilnya akan buat kita berkata, "Aku bersyukur kepadaMu Ya Allah kerana menjadikan aku seorang Islam." dan "Saya suka Islam!!". Banyak lagi sebab kenapa saya sukakan Islam. Ini adalah antara contoh yang mampu minda kecil enchek kamen berikan. Kepada yang di luar sana yang masih mencari-cari sebab untuk mereka sukakan Islam, lihatlah sekeliling anda. Berfikir dan muhasabah. Kembali kepada Al-Quran. InsyaAllah akan bertemu sebab yang anda cari. 



Sesungguhnya pada langit dan bumi terdapat tanda-tanda (yang membuktikan kekuasaan Allah) bagi orang-orang yang beriman. 
[Al-Jasiah : Ayat 3]

Dan Dia memperlihatkan kepada kamu tanda-tanda kebesaranNya dan kekuasaanNya (melalui Rasul-RasulNya dan pada makhluk-makhluk yang dijadikanNya); maka di antara tanda-tanda kesempurnaan Allah, yang mana satu, yang kamu ingkari? 
[Al-Mu'minun : 81]



Sedikit nasihat dari Ir. Kamen buat diri dan semua penduduk bumi: 
"Jangan lihat sesuatu dari sudut 'apa yang kita peroleh dengan adanya sesuatu itu' sahaja. Lihatlah juga 'apa yang kita hilang dan rugi tanpanya'.".






Tuesday, June 19, 2012

Pengucing Perogol~~

Laporan.. Laporan... Laporan... Memandangkan gua masih dalam tempoh hibernasi, gua masih belum keluar beraksi. Memerap, terperap di atas kerusi. Beberapa hari lepas gua terbaca di muka buku, kejadian rogol di malaysia semakin hari semakin meningkat. Selalu warga bumi terbaca di akhbar-akhbar cukup banyak kes. Itu adalah antara kes yang dilaporkan. Masih banyak kejadian ROGOL berlaku yang tidak dipampang di media-media melibatkan remaja cukup umur mahupun belum cukup umur serta yang terlebih umur.

Penduduk bumi semua sebenarnya tahu mengenai perkembangan teknologi terkini yang banyak menyumbang ke arah jenayah rogol. INTERNET adalah medium yang memberi kesan yang sangat besar kepada jenayah ni. Laman PORNOGRAFI bukan lagi sesuatu yang susah dicari hingga terpaksa korek ke dasar bumi tetapi umpama myvi. Ada di mana-mana. Lumrah manusia punya nafsu. Seperti kucing dapat ganja. Pasti ketagih! Bukan setakat yang belum berkahwin, yang sudah berkahwin pun boleh bercerai-berai disebabkan masalah ketagihan pornografi. Hidup dalam dunia fantasi, bila realiti tak mampu puaskan hati, fantasi akan dibawa ke dunia realiti, dah tentu macam-macam jadi.

Kadang-kadang kes-kes macam ni jadi disebabkan salah mangsa sendiri. Tolong mudahkan para perogol untuk merogol mereka. Ramai yang sering mendedahkan diri mereka kepada bahaya dengan membuat pengumuman di laman muka buku seperti, "Bosan la duduk rumah sorang2. Family I outstation sampai minggu depan laa.. huhu.. T_T". Dimata para perogol, status ni berbunyi, "Takde sape la kat rumah I sampai minggu depan. Datang la rogol I!". Untuk para pengguna laman sosial tolonglah berhati-hati. Kalau ada yang ingin menjadi rakan, tak perlu anda benarkan wahai makhluk bumi sekalian jika anda tak kenal mereka di luar sana. Tak rugi pun. Jangan letak status-status yang bersifat peribadi. Cukup anda sorang saja yang tau anda sedang 'berbogel' diluar sana. Tak perlu hebah kepada orang ramai. Tak perlu buka aib sendiri. Tak perlu dedahkan diri kepada para perogol. Tak perlu.. Tak perlu! Tak perlu!! Emosi.. Emosi..

Cara BERPAKAIAN antara menjadi penyumbang utama dalam meningkatnya nafsu para perogol 'wannabe' atau dah jadi, kat luar sana. Ini termasuk lah meletakkan gambar-gambar yang menggoda di laman sosial. Dedah aurat sana sini umpama menayang ikan depan kucing. Bukan setakat perhati, dah tentu kucing nak nikmati. Tutup la aurat dengan sempurna. Pakai baju pula tak perlu bagi nampak bentuk sana sini. Umpama kucing yang disorokkan ikan darinya tapi kucing itu masih mampu bau. Pasti kucing itu usaha mencari jalan biar pun perlu merentas lautan api. Untuk gambar-gambar di laman sosial juga, tak perlu menarik perhatian. Bak kata Imam Muda Fattah.. Pipi tak kembung? Usah dikembung kan. Mulut tak muncung? Usah dimuncungkan. Mata tak bulat? Usah dibulatkan.

Jangan salah faham mengenai siapa MANGSA, siapa PEROGOL. Kenapa gua sampai sekarang tak sebut lelaki atau wanita adalah kerana, dua-dua boleh jadi mangsa dan perogol! Ingat lelaki tak boleh kena rogol? Gggrrrrr... Seram sejuk gua rasa. Har! Har! Har! Ini perkara serius! Cuba anda buat carian di google. Taip saja perkataan rogol. Bacalah hakikat keadaan negara kita yang sebenar. Jaga mata, jaga hati, jaga nafsu, jaga iman. Renung-renungkan dan selamat beramal! Kita jumpa lagi di lain hari dan waktu. Har! Har! Har! RIDER KICKK!



Contoh pengucing~~




Baru nak berkenalan~~


Tulis la lagi status kat muka buku~~


Tau pun malu! Dasar pengucing!


Nasi dah jadi bubur la kucing~~


gambar dari blog kucing

Saturday, June 16, 2012

GUA KEMBALI KINI LAGI~~

Setelah satu sem gua tak menulis. Rasa kekok la pulak nak menulis. Harharhar. Mintak maaf la kepada pembaca-pembaca tegar blog ni (kalau ada la kan). Wawawawawa. Satu semester lagi berlalu dengan sekelip mata. Pejam celik, guling-guling, lompat-lompat, dah habis lagu satu semester yang sangat memenatkan. Banyak benda nak bercerita tapi tak tau nak cerita macam mana.

 Yang penting banyak peristiwa yang gembira berlaku. Alhamdulillah walaupun masih dalam fasa perancangan, InsyaAllah gua akan melangsungkan..... Apa?? Hahaha. Majlis pertunangan dalam bulan 11 nanti. Doakan Allah mudahkan dan benarkan majlis ni berlangsung. Bukan nak memukul canang awal-awal tapi cuma nak mengambarkan kegembiraan itu. Bak kata pahlawan Iban "Agi idup agi ngelaban". Betul kan? Usaha dulu dan jangan putus asa selagi belum tamat!  Dua-dua pihak dah bagi lampu hijau cuma masih belum konkrit. Belum 'definite'!

 Nak kata sibuk la kan, bukan setakat update blog, blog-blog orang lain pun tak sempat nak baca. Apa khabar rakan-rakan maya sekalian? Sihatkah? Tak lupa Enchek Kamen kan? Kan?? Hahaha. Sem 3 2011/2012 bakal bermula 25 jun nanti. Kenapa sem 3? Ya, tempat gua belajar memang menawarkan semester pendek untuk yang rajin belajar seperti gua! 2 tahun lagi. Sabar.. Sabar.. Penat! Betul... Belajar itu sangat memenatkan tetapi dengan niat yang betul boleh menawarkan penat. Gua? Nak selamatkan dunia~~~~

 Cukup la stakat ni dulu. Nanti gua free gua cencarut lagi. Hari ni belum ada KICK! nak menulis. Kick apa? RIDERRRRR KICK!!! Harharharhar!

Tuesday, February 21, 2012

Songsang~~~

Hohoooi~~ Tengah hari tiba, perut bersenandung irama keroncong. Masih ada sedikit masa terluang untuk gua catat sedikit laporan sebelum keluar menjemput Cik Pipi Jeli pulang dari kelas. Gua cuma sedikit pelik dengan cara pemikiran makhluk bumi zaman sekarang dalam berpakaian. Sudah tentu semua tahu mengenai ciri pemakaian dalam Islam tetapi ramai yang tak ambil peduli. Gua cuma nak lapor sebahagian dari masalah sosial makhluk bumi. Ramai makhluk bumi yang menjaga aurat bila berhadapan dengan yang berlainan jantina tetapi ramai yang ambil ringan aurat lelaki dengan lelaki atau wanita dengan wanita. Aurat antara lelaki dengan lelaki muslim secara umumnya adalah dari lutut sehingga pusat, sama seperti aurat wanita dengan wanita muslim. Namun untuk memperhalusi akhlak dan adab, elok tutup dan jaga aurat dibahagian yang lain juga. Cuba perhati sekeliling sewaktu di bilik bersama rakan-rakan. Tutup auratkah anda wahai makhluk bumi? Kalau jawapan anda TIDAK, sila lakukan sesuatu! Nasib baik semua KAMEN RAIDER tutup aurat. Har3!!

Baiklah.. Baiklah.. Gua cuma nak tulis laporan ringkas. Demi masa depan yang gemilang tanpa gejala HUBUNGAN SONGSANG!!! Har3!! Rider.... KICK!!!

"Alang-alang makan, biar sampai licin..."
-Prof. Kamen-

Friday, February 17, 2012

Rindu membara.. (Tajuk tidak berkait)

Uhuk..uhuk.. Laporan malam ini cuma untuk memenuhi ruang masa yang kosang sendirian di malam gelap diterangi cahaya pencemaran yang mungkin datang dari Tanah Tinggi GENTING. Kaki gua masih sengal-sengal ubi setelah berlanggar.. motokar.. Sungguh... Ini kisah gua bukan kisah Pak Mat zaman dahulu kala. Gara-gara semangat membuak-buak ketika mahu ke kelas demi menggarap secebis ilmu Allah untuk bekalan masa hadapan. Buat masa sekarang raksasa terpaksa dibiar berleluasa tanpa ada yang mahu membantu gua dengan alasan raksasa Malaysia hanya boleh dipandang sebelah mata.

Setelah beberapa ketika gua tidak menulis laporan, ternyata carutan gua masih bertenaga. Hari-hari sibuk baru bermula. Ternyata semester kali ini tak kurang senangnya memandangkan semakin hari apa yang dimasukkan ke dalam otak gua umpama buku nota dalam perpustakaan yang baru dibom. Walau bagaimana pun, angin mula bertukar arah memberi isyarat semester kali ini takkan sama seperti yang sebelum nya. Sesuatu yang luar biasa akan berlaku. Baiklah... Cukup sudah gua mencarut panjang lebar. Selamat malam~~

"Pahit kerana berkata benar adalah ubat hati dan jiwa..."
-Prof. Kamen-

Sunday, February 5, 2012

Seribu atau KOSONG!

Dah bebeberapa hari tiada laporan. Gua mohon maaf kerana gua memerlukan sedikit ketenangan jiwa dek kerana keputusan peperiksaan kurang memberangsangkan seperti dijangka. Fuh... Memandangkan sem baru bakal tiba dalam dua hari gua terpaksa keluar dari tempurung kekecewaan. Hari ini hari yang bersejarah buat umat Islam. Hari lahirnya insan Mulia Nabi Muhammad S.A.W.. Gua cuma ingin sampaikan pesanan seorang pensyarah gua...

Pensyarah gua pernah menceritakan cerita yang mana mungkin semua orang sudah mengetahuinya. Pada hari KIAMAT kelak manusia akan dikumpulkan. Semua manusia dari zaman Nabi Adam. Pada hari tersebut umpama musafir di tengah padang pasir, seteguk air umpama sejuta rahmat yang tak dapat dibayangkan, begitulah jua SYAFAAT dari Nabi Allah kepada umat mereka. Semua manusia berebut-rebut untuk mencari Nabi mereka. Persoalannya... Disebalik manusia yang tidak terkira bilangannya, bagaimana kita hendak mengenali yang mana satu NABI MUHAMMAD jika sewaktu didunia kita tak pernah ambil peduli SIRAH BAGINDA. Tidak pernah ambil peduli mengenai SEJARAH hidup BAGINDA. Tidak pernah menghayati PENGORBANAN BAGINDA. Tidah pernah mengamalkan SUNNAH BAGINDA. Dan tidak beramal dengan ajaran Allah, ajaran yang dipegang BAGINDA.

Tepuk dada tanya iman. Masih belum terlewat untuk kita kenal siapa BAGINDA. Bagaimana perjalanan hidup BAGINDA. Kita mampu menghabiskan beratus ringgit untuk mengetahui permulaan dan penghabisan kisah hidup Harry Potter dan Kamu-Tahu-Siapa yang hanya khayalan. Tetapi buku sirah Si Pemberi-Syafaat-Di-Hari-Akhirat yang PASTI, berharga puluhan ringgit, TIDAK mampu kita korbankan. Bila filem baru harry potter keluar di pawagam, ribut taufan sanggup diredah. Bila ada ceramah tentang Nabi Muhammad di masjid-masjid dan surau-surau, di mana kita?

Gua juga tak kurang jahilnya. Sekadar renungan buat semua dan diri gua sendiri. Bertindak sekarang.

"Nak, seribu daya. Itu sahaja..."
-Prof. Kamen-

Thursday, January 26, 2012

Teknik mecapai kemuncak KEPUASAN.

Hasrat memburu pasembor malam ni sedikit terganggu dek kerana hingus mula meleleh-leleh, tekak rasa gatal-gatal, badan mula suam-suam seterika. Gua tak nak cerita panjang di petang yang damai lagi permai ini. Cuma nak berkongsi tip untuk mengecapi kemuncak kepuasan BERAK. Mungkin ada yang sudah menggaru-garu kepala, ada yang sedang meng 'apakah...' dan mungkin ada yang sudah menganggap gua dah parah.

Ini adalah perkara penting untuk pengetahuan anda semua demi masa depan yang cemerlang gemilang dan terbilang. Gua ulang... Ini PENTING!!! Sila ambil buku NOTA KESIHATAN masing-masing serta pen atau apa-apa saja alatan menulis. Tak ada nota kesihatan? Inilah masa untuk anda adakan. Pentingnya anda mengecapi puncak nikmat ketika berak adalah perkara ini mampu mengelak diri anda dari terkena KANSER USUS selain sudah tentu anda mendapat nikmat.

Ketidak puasan terjadi apabila BAHAN BUANGAN anda tidak keluar 100% keatas. Ini boleh menyebabkan anda merasa tidak selesa, berjalan kengkang serta fobia andai baki bahan buangan anda terkeluar sewaktu anda berhajat membuang angin sahaja. Untuk jangka masa yang panjang, kemungkinan untuk anda menghidap kanser usus akan meningkat.

Cara-cara untuk anda mengecapi kemuncak nikmat berak adalah semudah A B C. Tetapi memerlukan latihan berterusan. Teknik ini digelar PERATURAN BADAN KIRI KAMEN atau bahasa orang-orang putih KAMEN LEFT BODY RULE. Tolong jangan google kerana teknik ini baru wujud 5 minit yang lalu sudah pasti anda takkan jumpa. Anda sudah bersedia di atas jamban masing-masing? Mari kita mulakan.

A - Sengetkan badan anda kekiri.
B - Rapatkan lutut kiri dan kanan.
C - Menggunakan satu nafas sahaja, bertukarlah kepada HULK dan teran sesedap rasa.





Boleh cuba ambil gambar anda buat kenangan pertama kali mencuba teknik ini.


Perhatian! Amalan ini mempunyai kesan sampingan! Jika diamal, selain mendapat kepuasan dan mendapat usus yang sihat, anda turut membaiki sistem penafasan anda yang mana sangat penting bagi mereka yang bakal mendirikan rumah tangga. Kenapa? Jangan tanya. Pergi kawin kalau nak tau.

Sekian dahulu dari gua. Anda boleh mencuba dimana-mana sahaja selagi perasaan ingin berak serta sebuah jamban wujud pada waktu itu. Dilarang cuba ditempat awam! Boleh mula mencuba. Jangan risau, tiada siapa yang nampak kalau anda gagal. Cuba lagi!

p/s: Untuk sesiapa yang menggunakan jamban cangkung, sila perhatikan kedudukan kaki kiri anda. Kemungkinan untuk kaki kiri anda terkena bahan buangan sedikit tinggi dari biasa.

"RIDER KICK!!!"
-Prof. Kamen.-

Wednesday, January 25, 2012

Ilmu PORNO?!!

Tenang... Damai... Tengah hari yang indah bersama keluarga walau masih berbalut selimut. Har3!! Hari ini terasa nak tulis laporan mengenai gejala sosial yang sudah menjadi darah daging REMAJA serta RETUA penduduk bumi pada masa kini. Gejala PORNOGRAFI yang sudah sebati umpama doh roti yang di uli-uli. Gua terbaca artikel seorang penduduk bumi yang menceritakan kesan gejala sosial ini. Gejala ini memberi kesan ketagihan yang sama seperti ketagihan dadah mahupun pasembor. Apabila seorang makhluk bumi yang ketagihan pornografi berkahwin, susah bagi mereka untuk merasa nikmat dan kepuasan dalam hubungan suami isteri.

Makhluk bumi yang ketagihan pornografi atau yang pernah melihat, sering mengharapkan perkara sama berlaku dalam hubungan mereka dengan suami atau isteri mereka. Ketidak puasan berlaku apabila pasangan mereka tidak mampu memberi atau mereka tidak dapat sesuatu yang mereka harapkan seperti yang mereka tonton dalam cerita BIRU tersebut tidak kira dari segi batin atau fizikal. Perkara sebegini membawa banyak masalah terutama apabila mereka mula melampaui batas yang ada dalam Agama.

Pemantauan yang gua sendiri lakukan terhadap rakan-rakan mendapati cerita-cerita BIRU banyak mempengaruhi ciri-ciri pasangan idaman mereka. Ada yang mahukan pasangan mereka memiliki badan atau perwatakan sebegini-sebegini mahupun sebegitu-sebegitu. Sedarlah wahai penduduk bumi bahawa selagi anda menonton cerita-cerita sedemikian, anda hidup dalam dunia khayalan. Sesungguhnya anda semua telah ditipu. Anda takkan mampu melakukan perkara sama di dunia realiti. Nakkan isteri yang ada macam dalam cerita BIRU itu hakikatnya anda takkan mampu cari sedemikian rupa. Nakkan suami yang ada macam dalam cerita BIRU itu nampak gaya tak kawen la anda sampai ke tua. Contoh khayalan dan realiti.

Apa yang dipertontonkan dan apa yang anda inginkan:

a) Isteri/suami sanggup lakukan apa sahaja untuk kepuasan anda.
b) Mampu bersama buat masa yang lama (bergantung pada panjang video yang anda tonton).
c) Mempunyai fizikal yang buat anda terlopong tak percaya.
d) Bertukar-tukar pasangan ikut sesedap rasa.

Realiti:

a) Isteri/suami anda tak mampu lakukan segalanya kerana dia punya Iman di dada.
b) Macam la anda seorang yang punya stamina tinggi. Har3!!
c) Kebanyakan mereka perlu ambil ubatan dan lakukan pembedahan untuk memastikan anda semua terlopong tatkala mereka melondehkan segala kain yang ada.
d) Pft.. Pft... Sorang pun tak mampu, nak ramai-ramai konon...

Umpama makan McD, gambar iklan nampak sedap, besar, teratur, menyihatkan. Bila beli, burger depan rumah harga RM2.50 lagi sedap, saiz kecil dari yang anda harap, bersepah bagai tongkang pecah, perut dah macam sampah. Sudah pasti anda tidak akan berpuas hati. Tapi kalau beli burger yang belum pernah dilihat, anda takkan kecewa biarpun cuma burger depan rumah harga RM2.50. Sebab itu pentingnya anda tidak melihat perkara sebelum sampai waktunya. Sungguh, Islam itu menyeluruh.

Berhenti sebelum terlewat! Otak anda mampu untuk dibersihkan selagi azam anda kuat. Azam saja tak guna kalau masih anda tonton filem satu warna. Proses pemulihan memerlukan masa. Anda PERLU berusaha. Dapatkan sokongan rakan dan keluarga. Tak perlu cerita semua. Cukup dengan anda libatkan diri dengan mereka dan tidak menyendiri. Jangan esok bila dah kawen anda tertanya-tanya "Eh? kenapa saya tengok dalam cerita, lelaki atau wanita begini-begini atau begitu-begitu? Kenapa awak kurang sana, kurang sini? Kenapa... Kenapa... Kenapa...?" Ketidak puasan lahir dari hilangnya nikmat perasaan bersyukur.

Baiklah... Mungkin ramai yang terkena cilinya. Tak perlu sedih kerana anda masih punya masa. Kecuali kalau yang tengah baca ni dah dalam kubur!! Har3!!! Har3!!! Uhuk3... Ok.. Sekian~~ CGPA wahai penduduk bumi!

(Maklumat lanjut sila klik ads nuffnang dibawah dan klik di sini~~ untuk artikel panjang tapi berbaloi untuk dibaca)

-Prof. Kamen-

Tolong!! Tolong!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...