Klik tambah pahala ^^

Tuesday, December 25, 2012

Ini Pasti Lembu Beliau...


Nampak gaya rutin tidur gua akan berterusan kucar kacir selagi tak berakhir peperiksaan akhir. Mata lebam-lebam panda, dalam hati terbayang muka sendiri comel gitu. Hakikat sebenar, kalau tengok ke dalam cermin, muka tak kalah siput sedut mahupun Pakcik Kordi dan lembu beliau. Kadang-kadang buat otak kecil gua terfikir untuk apa sebenarnya gua bersusah payah belajar sehingga sebegini rupa. Untuk segulung ijazah? Untuk dipandang Penduduk Bumi? Untuk harta dunia?

*kosong*

Gua tak mampu jawab soalan ni. Jawapan ringkas yang gua hampir keluarkan,

"Kerana Allah".

Ayat mudah tapi hati kita tahu hakikat sebenar.

"Ahh! Lu sembang! Kalau betul sebab Allah, kenapa belajar main-main? Kenapa keputusan hampagas? Anime, wayang, melepak.  Sebab Allah konon. Piiiirahhh!", kata hati.

Mulut boleh tipu orang lain, tapi hati tetap tunjukkan kebenaran.

Gua rasa, tak guna gua jawab sekarang kalau tak ada apa yang berubah, betul tak? Sekadar penyedap hati untuk beberapa hari. Tabur gula untuk tutup pahit gula-gula, lama-lama gula habis, gua yang merana. Bukan Pakcik Kordi atau lembunya. Mereka tetap bahagia. Walaupun laporan gua mungkin memeningkan kepala, harap Penduduk Bumi faham mesej yang gua nak sampaikan. Mata dah berpinar-pinar. 5.34 am. Bertahan... Bertahan...

"Action speaks louder than words."
-Orang Inggeris-

11 comments:

  1. same goes to me.. xtaw la kenapa malas sangat nak study utk final.. huhu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kann~~ haishh.. kena btolkan niat balik tuu

      Delete
  2. hanna pown malas jugak..pgg buku, bace tu bace, tapi bace muka depannye aje :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ok la. bce la gak. buat semangat org kte. hoho

      Delete
  3. chaiyok2!!fuhh aku dh lepas dr bt report esemen final exam bagai..hahahaha..*gelak jahat~

    ReplyDelete
  4. bertabah la kamen, usaha pasti ada ganjaran.

    ReplyDelete
  5. All the best, Encik Kamen.
    Lamanya tak menjengah.
    Semoga berbahagia hendaknya.

    ReplyDelete

Tolong!! Tolong!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...