Klik tambah pahala ^^

Thursday, January 12, 2012

PENIRU!!

Walaupun peperiksaan masih belum tamat, gua dah tak sabar lagi dan tak mampu lagi bertahan menahan getaran yang melanda di hati. Esok subjek terakhir. Subjek paling gua tunggu-tunggu. Harap perkara sama tak berulang. Gua paling pantang orang MENIRU!! Tapi kalau dah nak meniru sangat, jangan la tiru gua. Sangat-sangat mendidihkan darah gua lalu mengaktifkan tali pinggan gua dibawah paras sedar. Belum sempat pensyarah cakap "BOLEH MULA MENJAWAB", dah ada yang mintak gua jawab soalan. Makhluk aneh betul. Mengganggu ketenteraman otak gua. Perkataan 'TAK TAU' dari mulut gua umpama perkataan 'SOALAN SETERUSNYA' di telinga mereka. Satu persatu. Apa ingat gua kaunter pertanyaan?

Gejala meniru dalam peperiksaan sudah sebati dan menebal dalam diri sesetengah penduduk bumi yang tak tau erti KEBERKATAN. Cuba renungkan... Bila anda meniru, dan berjaya lulus disebabkan peniruan itu. Lalu disebabkan kelulusan anda itu, anda mendapat kerja dan dari kerja itu anda mendapat duit lalu digunakan untuk membeli makanan sebagai penambah tenaga untuk beribadat. Baiklah... Matematik...

Tiru = markah tak berkat = lulus tak berkat = kerja tak berkat =
duit tak berkat = makanan tak berkat = tenaga tak berkat = Ibadat???

Itu belum ada anak bini nak bagi nafkah. Lepas tu dah jadi bapa tertanya-tanya kenapa anak-anak sekarang susah nak dapat hidayah. Belajar tinggi-tinggi, otak letak kat lutut buat seret kat highway. Sedar lah wahai penduduk bumi. Insaflah. Kalau gagal dalam peperiksaan sebab tak meniru, anda lebih mulia dari orang yang lulus tapi meniru dan sekurang-kurangnya anda tidak mengganggu hidup gua!!! Baiklah... Tenang.. Tenang.. Memandangkan ada lagi 10 jam sebelum peperiksaan, gua mohon undur diri.

Fikir-fikirkan. Jangan susahkan diri dan masyarakat. Jangan paksa gua RIDER KICK!!! Dan jangan sampai gua sarankan kepada pengawas peperiksaan untuk buat macam ni!!


2 comments:

  1. Actually, sarankan ja. Dak pun sarankan calon peperiksaan diletakkan dalam sel yang berasingan sebagaimana dilakukan dalam sistem pendidikan dan peperiksaan di China suatu masa dahulu. :)

    ReplyDelete
  2. kan3? haaaa... baru padam muka. meniru la lagi. har3!

    ReplyDelete

Tolong!! Tolong!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...