Klik tambah pahala ^^

Sunday, February 5, 2012

Seribu atau KOSONG!

Dah bebeberapa hari tiada laporan. Gua mohon maaf kerana gua memerlukan sedikit ketenangan jiwa dek kerana keputusan peperiksaan kurang memberangsangkan seperti dijangka. Fuh... Memandangkan sem baru bakal tiba dalam dua hari gua terpaksa keluar dari tempurung kekecewaan. Hari ini hari yang bersejarah buat umat Islam. Hari lahirnya insan Mulia Nabi Muhammad S.A.W.. Gua cuma ingin sampaikan pesanan seorang pensyarah gua...

Pensyarah gua pernah menceritakan cerita yang mana mungkin semua orang sudah mengetahuinya. Pada hari KIAMAT kelak manusia akan dikumpulkan. Semua manusia dari zaman Nabi Adam. Pada hari tersebut umpama musafir di tengah padang pasir, seteguk air umpama sejuta rahmat yang tak dapat dibayangkan, begitulah jua SYAFAAT dari Nabi Allah kepada umat mereka. Semua manusia berebut-rebut untuk mencari Nabi mereka. Persoalannya... Disebalik manusia yang tidak terkira bilangannya, bagaimana kita hendak mengenali yang mana satu NABI MUHAMMAD jika sewaktu didunia kita tak pernah ambil peduli SIRAH BAGINDA. Tidak pernah ambil peduli mengenai SEJARAH hidup BAGINDA. Tidak pernah menghayati PENGORBANAN BAGINDA. Tidah pernah mengamalkan SUNNAH BAGINDA. Dan tidak beramal dengan ajaran Allah, ajaran yang dipegang BAGINDA.

Tepuk dada tanya iman. Masih belum terlewat untuk kita kenal siapa BAGINDA. Bagaimana perjalanan hidup BAGINDA. Kita mampu menghabiskan beratus ringgit untuk mengetahui permulaan dan penghabisan kisah hidup Harry Potter dan Kamu-Tahu-Siapa yang hanya khayalan. Tetapi buku sirah Si Pemberi-Syafaat-Di-Hari-Akhirat yang PASTI, berharga puluhan ringgit, TIDAK mampu kita korbankan. Bila filem baru harry potter keluar di pawagam, ribut taufan sanggup diredah. Bila ada ceramah tentang Nabi Muhammad di masjid-masjid dan surau-surau, di mana kita?

Gua juga tak kurang jahilnya. Sekadar renungan buat semua dan diri gua sendiri. Bertindak sekarang.

"Nak, seribu daya. Itu sahaja..."
-Prof. Kamen-

6 comments:

  1. And I believe the more suitable linguistic term to be used is 'Baginda' instead of 'Beliau'.

    Wisely spoken, professor. =)

    Salam Maulidur Rasul buat anda.

    ReplyDelete
  2. A'ah.. Baru perasan. Bgun tdoq trus menulis camni la jadi. hoho.. Done! boley la baca sekali lagi ya tak? har3!

    ReplyDelete
  3. Super rajin!
    Memanglah wira super jatuh ke bumi betul.
    Well done, professor.

    ReplyDelete

Tolong!! Tolong!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...